Printer Friendly
ויצא
רש"י אומר לנו בבסיום פרשת השבוע שעבר שיעקב עצר בבית המדרש של שם ועבר 14 שנה בדרכו להימלט מאחיו עשו אל בית דודו אשר בארם. העצירה הזאת נראית מוזרה במבט ראשון. איך לימוד בבית המדרש שהקימו שם ועבר תרם להצלתו ולהצלחתו בבית לבן, הרמאי הגדול והנוכל הדו-פרצופי?
שאלה זו מוצגת בצורה בהירה ומחודדת יותר בתלמוד עצמו. איזה ערך תועלתי יש בלימוד התורה לחברה? נראה שלקראת המפגש עם לבן יעקב צריך להתאמן בהתמודדות בעניינים משפטיים, מסחריים וארציים סבוכים. לימוד תורה הוא דבר טוב ויפה, אבל איך הוא מכין את האדם לעולם האמיתי? השאלה המטרידה הזאת נשמעת היום באלפי בתים של יהודים. העולם שלנו היום מורכב מאנשים כלבן. איפה לימוד התורה והידע התורני משתלבים בסביבה הזאת, בפיתרון הבעיות והקשיים ובהתמודדות עם אויבינו?
עם זאת, אנחנו מוצאים שיעקב הצליח למדי בבית לבן. הוא נשא שם את נשותיו, וילדיו נולדו וגדלו שם. הוא צבר רכוש למרות כל מאמציו של לבן לרמות אותו ולגזול ממנו את שכרו. אם כך, מה הוא למד בבית המדרש של שם ועבר שאיפשר לו להצליח בחיים?
תמיד סברתי שהתשובה נמצאת בהבנה של המקום ושל היעדים של החינוך התורני בחיינו. רוב האנשים, בייחוד אלה שמתבוננים מן החוץ פנימה, חושבים שחינוך תורני הוא עניין של לימוד חומר בלבד, של הכרת עובדות והבנת מושגים וטקסטים תלמודיים קשים וסבוכים.
האמת היא שזה נכון אבל זה לא הכל. חינוך תורני אמיתי, שיעור בבית המדרש של שם ועבר,אמור להנחיל לאדם ערכים והשקפת עולם שבתוכה האירועים בחייו ישתלבו באופן הולם ומוסרי.
אדם צריך ללמוד איך להתמודד נכון עם לבן, אבל גם להיזהר מאוד שלא להפוך בעצמו ללבן תוך כדי כך. הגנה עצמית ושמירה של האדם על האינטרסים שלו הם חלק ממערכת הערכים של התורה, אבל נעימות, רגישות, אמונה בצדק האלקי ובהבטחות ונכונות לגלות סובלנות ולהתחשב באנשים, אפילו באלה שאינם נעימים, גם הם חלק ממערכת הערכים של התורה.
יעקב נכנס לבית המדרש של שם ועבר כדי להפנים את מערכת הערכים התורנית שתאפשר לו לשרוד את לבן בלי ליפול מבחינה רוחנית ולהפוך ללבן בצורת יעקב.
אחת המשימות הקשות ביותר שעומדות בפני החברה היהודית היום היא להישאר ממלכת כהנים וגוי קדוש גם כשאנחנו נלחמים עם לבן, ישמעאל ועשו על עצם קיומנו. ראוי שבתי-הספר שלנו ילמדו את ערכי תורה ולא יסתפקו רק בידע ובציונים.
שבת שלום,
הרב דוב בערל וויין