Rabbi Wein.com The Voice of Jewish History

Rabbi Wein’s Weekly Blog
 Printer Friendly

תהילים


בחודש האחרון כל התפילות הרגילות בבית הכנסת שלנו הסתיימו בקריאת
שלושה מזמורי תהילים. יש מנהג יהודי עתיק שבכל זמן של צרה, בין אם לפרט
ובין אם לעם היהודי ככלל, מבקשים הקלה בקריאת תהילים. מטבע הדברים,
המטרה בקריאת תהילים זו היא לעורר רחמי שמים ולבקש מהקב"ה להתערב
לטובת האדם שבסכנה או לטובת עם ישראל בשעת צרה.

קריאת תהילים תמיד נחשבה לנשק חשוב של עם ישראל במאבק ההישרדות שלו
בעולם עוין מאוד. מאחר שדרכי האל נסתרות מאתנו, אין לנו אמת מידה מדויקת
שתבדוק את השפעת קריאת התהילים שלנו על מצב מוגדר. ואף-על-פי כן יהודים
מאמינים שקריאת תהילים בשעת צרה היא הדרך הנכונה והיעילה לבקש את עזרת
הקב"ה גם כשנדמה שאבדה כל תקווה לפיתרון אחר.

עם זה, קריאת תהילים לא נועדה רק לשיפור את המצב עצמו. הקריאה נועדה גם,
ואולי בעיקר, להביא תועלת פסיכולוגית ורוחנית לקוראים עצמם. היא מספקת לאדם
שעומד חסר אונים לנוכח הסכנה הזדמנות לעשות משהו חיובי למען המטרה ולהרגיש
שהוא מביא תועלת. אין להמעיט בחשיבות הצורך בפורקן כזה בשעות קשות.

בתהילים יש לא רק נחמה אלא גם ראיית הנולד. בבית הכנסת שלנו קוראים עכשיו
את מזמור פג' מדי יום ביומו. מזמור זה, שנכתב לפני יותר מאלפיים שנה, מזכיר את
כל אויבינו ואף נוקב בשמם. הפלשתינאים מוזכרים בו וגם שוכני צור שבלבנון. סוריה
של היום גם היא מוזכרת במזמור בעקיפין. גם עמלק, אותו אויב קדמון ובלתי ניתן
להשמדה, לכאורה, מוזכר במזמור זה. בהיסטוריה שלנו עמלק מופיע בכל פעם בתחפושת
אחרת. בסיפור פורים המן הוא מזרע עמלק. העמלק הזה היה מנהיג פרס, איראן של ימינו.
גם היום המן מוצא לו שם יורשים ראויים.

כל הדמויות הראשיות בדרמה שמתרחשת היום מתוארות לנו ב"תכנייה" הזאת של
מזמור פג'. אני מוצא נחמה בעובדה שהמזמור הזה רלוונטי כל כך היום ולא נשמע
כמו היסטוריה עתיקה. זה מחזק בי את האמונה בדבר היעילות והרלוונטיות של קריאת
תהילים בשעה כזאת, וגם את האמונה שכמו שהאויבים העתיקים של ישראל הובסו והפכו
לערימת דומן באדמה, גם יורשיהם בימינו ימצאו גורל דומה מידי עם ישראל ואלוקיו.
יש נחמה בקריאת מזמורי תהילים מפני שהם מציגים את המציאות אך גם מפיחים תקווה
לניצחון בסופו של דבר.

בדיחה יהודית מוכרת מספרת שיהודי נמלט בייאוש מהתרחשות שעלולה להסתיים
באסון וצועק "כבר אי אפשר לסמוך על הנס. צריך להתחיל לקרוא תהילים".
יהודים תמיד ראו בקריאת תהילים תגובה טבעית לימים קשים, ולאו דווקא רק בקשה לנס.
לא משנה איזו צרה ניחתת עלינו, תמיד יש מזמורים מתאימים בתהילים שיעזרו לנו להתמודד עם האירועים ועם הטראומה. חכמי התלמוד אפילו השוו את קריאת תהילים
ללימוד תורה.

קריאת תהילים היא מעשה שביומיום בשביל אינספור יהודים בכל העולם. מזמורי
תהילים הם פן חשוב בתפילה היומית שלנו. אנחנו קוראים תהילים בכל אירוע במחזור
החיים היהודי. ספר תהילים מלא שמחה ושירה, אך הוא גם מציאותי ומפוכח. הוא נותן
תקווה בשעת צרה ונחמה בשעת אובדן, כאב וצער.

ספר תהילים מלווה אותנו מתחת לחופה ובבית העלמין, בבית ובבית הכנסת, בבית החולים
ובחדר ההמתנה של הרופא. אולי יותר מכל ספר אחר הוא שוכן בכל ספרייה יהודית, שכן הוא מלווה את היהודי בכל שלב בחייו. בתקופת בית המקדש הלויים שרו את המילים של
מזמורי התהילים. בימינו, המילים במזמורי התהילים הם מזור לנשמה ונחמה ללב שבור.

שבת שלום
ברל ויין

Subscribe to our blog via email or RSS to get more posts like this one.