Rabbi Wein.com The Voice of Jewish History

Rabbi Wein’s Weekly Blog
 Printer Friendly

פרשת ואתחנן


החזרה על עשרת הדברות היא אחד משיאי פרשת השבוע. מדוע חש משה צורך לחזור
על עשרת הדברות? לדעת חלק מהמפרשים החזרה נועדה להדגיש הבדלים דקים בין
הטקסטים של שתי הגרסאות, בין זו שמופיעה כאן לזו שמופיעה בפרשת יתרו. מאחר
ששני הטקסטים באו מסיני ונאמרו, כביכול, בו-בזמן, דבר שאי אפשר להעביר בכתב, נאלץ משה לחזור על עשרת הדברות כדי לספר לנו על ההבדלים בין הטקסטים, הבדלים
שהתורה שבע"פ מסבירה ומפרטת.

החזרה על הטקסט מדגישה את העיקרון הבסיסי של היהדות בכל הדורות: אי אפשר להבין
את התורה שבכתב או לקיים אותה בלי הלימוד והמסורת של התורה שבע"פ שמלווה
ומפרשת את התורה שבכתב. התורה, בכוונה תחילה, מגישה לנו טקסט שונה, כדי שנהיה ערים לצורך להבין את שני הטקסטים וליישב ביניהם לפי ההסברים שקיבלנו בסיני,
לפי התורה שבעל-פה. ההשמטות וה"שגיאות", לכאורה, בטקסט הן המפתח להבנת התורה
באמצעות ההסבר שמספקת התורה שבעל-פה. זאת הבנה של התורה שחמקה מעיניהם של כל חוקרי המקרא ושאר חוקרים "מדעיים" של הטקסט התנ"כי. התורה שבעל-פה היא
זאת שמבדילה בין התנ"ך היהודי לתנ"ך הנוצרי וללימוד התנ"ך של אלה שאינם מכירים
את התורה שבעל-פה או אינם מעריכים אותה.

ההבדל המרכזי בין הטקסטים, שבולט לעין במסקנות ההלכתיות שלו, מתייחס לדיבר
על שמירת השבת. בפרשת יתרו נאמר "זכור את יום השבת לקודשו", ואילו בפרשת ואתחנן כתוב "שמור את יום השבת לקודשו". "זכור" מציין את הצד החיובי והנעים
של השבת, את הסעודות הטובות, הקידוש על היין, המנוחה והשינה, החברותא והאירוח.
"שמור" מציין את הפן המגביל של השבת. זה הדיבר שאוסר עלינו 39 סוגים של מלאכות
ומגביל את פעילותנו ביום הקדוש הזה.

במרוצת ההיסטוריה היהודית היו ניסיונות רבים של יחידים וקבוצות לשמור על היופי
של "זכור את יום השבת" ולזנוח את הצד הקפדני והמגביל שכופה עלינו ה"שמור". כל המאמצים האלה התבררו כמיותרים והרסניים. השבת של היהודים הקונסרבטיביים
לא השתפרה כשהם הורשו לנסוע במכוניות בשבת רק לתפילה בבית הכנסת, לכאורה.
ההדיוטות לא הבינו את ההבדל בין נהיגה לבית כנסת לנהיגה למגרש הגולף, וכך החלה
הידרדרות מתמדת וחסרת רחמים של בתי כנסת קונסרבטיביים למצב של אי קיום התורה, נישואי תערובת ואובדן ערכי היהדות.

חז"ל לימדו אותנו ששמור וזכור נאמרו בדיבור אחד, בבת אחת. התורה שבעל-פה מלמדת
אותנו כיצד הדבר הבלתי אפשרי הזה, לכאורה, הוא בעצם המציאות והדרך לשמור על
השבת ועל העם היהודי.

שבת שלום
רבי ברל ויין

Subscribe to our blog via email or RSS to get more posts like this one.