נֹח
נֹח הוא אחד האנשים שמוזכרים במדרש כמי שראו את העולם נברא ומתפקד ואז נחרב ונברא מחדש. זה כמעט בלתי אפשרי לשרוד תרחיש כזה ולהישאר נורמלי, ואין ספק שנֹח הוא קורבן של המראות שהוא ראה. העולם החדש שנוצר אחרי המבול שהשמיד את כל החיים האנושיים הוא עולם שנֹח מרגיש בו זר. הוא מתבודד בכרמו, ממורמר בגלל התנהגות בניו ובגלל הסירוב שלהם ושל צאצאיהם ללמוד את הלקחים הקשים של המבול ואת סיבותיו. כל עולם חדש שנוצר שונה מקודמו. נגזר על נֹח להתאכזב מהעולם החדש מפני שהוא מצטער על העולם הקודם וחש נוסטלגיה כלפי העולם שאבד ולא ישוב עוד לעולם.
מי ששרד את המבול של ימינו, את השואה, לעולם שוב לא יראה בעולם שנוצר אחרי האסון הזה עולם שווה לעולם שנחרב. זה נכון לגבי אנשים מכל המחנות והסיעות השונות בחברה היהודית. העולם החדש תמיד מחוויר לעומת העולם הישן, והעבר תמיד נראה בהיר ונעים יותר מן ההווה. שלמה המלך מזהיר אותנו בקהלת שלא לחשוב כך "כי לא מחכמה שאלת על זה" עם זה, טבע האדם לא השתנה, ואנחנו מוסיפים לערוג לימים הטובים ההם גם אם במציאות הם לא היו טובים כל כך.
נדמה שגם מידת הצדיקות והקדושה של נֹח פוחתת אחרי המבול. חז"ל אומרים שהוא הטיל ספק במשפט השמים אשר דן לאבדון נשמות רבות כל כך. הוא איכשהו זונח את התואר איש צדיק ותמים שהיה לו לפני המבול. נדמה לי שלא אמונתו באלקים התערערה אלא יותר אמונתו בעצמו. מדוע האלקים חס עליו? מה האלקים רוצה שהוא יעשה עכשיו בעולם החדש והבעייתי הזה? לא היה בכוחו למנוע את המבול הראשון, אז מה הוא יכול לעשות עכשיו כדי למנוע את הסכנה שכישלון נוסף ימיט חורבן על האנושות?
נֹח מרגיש שהוא שריד ארכאי של תרבות שחלפה מן העולם, אדם נטול כל השפעה בעולם החדש שצומח לנגד עיניו. משום כך הוא מתייאש, במידה מסוימת, ולא מנסה אפילו לעצב את העולם החדש. הוא מניח לטבע הבהמי יותר של בני האדם לדרדר את החברה האנושית. הוא לא מנצל את מעמדו כניצול היחיד של המבול, כאדם שיודע טוב יותר מכולם מה החברה צריכה.
לזה התכוונו חז"ל כשמתחו ביקורת על כך שהמעשה הראשון של נֹח אחרי המבול היה לנטוע כרם. נֹח היה צריך להקים בית מדרש וללמד את הדור את הדרך לחיים שיש בהם קדושה והשראה אלקית. את חולשת הרצון, היעדר היוזמה, סדר הקדימויות הפסול וראיית השחורות הבלתי מוצדקת, את כל אלה חז"ל זוקפים לחובתו. נֹח יכול היה להיות גשר בין העולם הישן לחדש, אך נֹח נשאר כפי שהיה בעולם הישן ולא הפך לכוח שפועל לטוב. את התפקיד הזה יבצע אברהם אבינו עשרה דורות אחריו.
הרב דוב בערל ווי