Rabbi Wein.com The Voice of Jewish History

Rabbi Wein’s Weekly Blog
 Printer Friendly

בלק


 

בלק ובלעם המסכנים. אילו חיו בדורנו הם היו בוודאי מקבלים הרבה סיקור תקשורתי אוהד, ראיונות בסי-אן-אן והזמנות לנאום באוניברסיטה העברית ולספר את הצד שלהם בסיפור.
סיפור האתון שפתחה את פיה ודיברה היה בוודאי מוליד כתבות שבהן היו מציינים שבלעם איננו אשם בזה שהכה את בהמתו אלא שהכל באשמת אותו מלאך כובש ומתעלל שהכניס את עצמו לתמונה.
עם זה, לא משנה מה ההיסטוריונים החדשים יאמרו, במסורת ובתודעה היהודית בלק ובלעם נשארים אשמים. אין שום הצדקה להשחיר ולקלל אומה שלמה שלא רצתה לעשות לך כל רע.
בלעם הוא ארגון של אדם אחד, ארגון לא-ממשלתי ולכאורה ללא כוונת רווח, שמצהיר על אידיאלים גדולים ובו בזמן תומך בעבדות וברצח של אלפים. ולמרות ההצהרות שלו על אידיאלים וחוסר משוא פנים, הוא מציע את שירותיו להשכרה.
הוא גאון ביחצנות, האיש הראשון שידע להציג את המציאות באופן המתאים לו, גורו נטול מוסר וערכים שמחפש לקוחות חדשים. הוא כל כך טוב ויעיל בתפקידו עד שרק האלקים עצמו מסוגל לרסן אותו ולאלץ אותו לומר דברי אמת וברכה כשאין זו כוונתו המקורית.
את בלעם מפיל ממקומו הרם האלקים שאותו הוא מתיימר לייצג, האלקים שאתו הוא טוען שיש לו קשר. העונש הגדול ביותר שלו איננו מותו מידי בני ישראל אלא ההשפלה שהוא חווה כאשר הוא נאלץ לברך לאחר שהתכוון, ואף הבטיח למעסיקו, לקלל. בלעם המסכן... הוא היה צריך לחכות עם משלח היד הזה כמה אלפי שנים.
התלמוד מלמד אותנו שהשנאה של בלעם לעם היהודי כבר ניכרה לעין בתחילת המסע של בני ישראל ממצרים. הוא היה היועץ של פרעה שהמליץ לו לשעבד את בני ישראל ולהרוג את כל הזכרים. כשהקב"ה, באמצעות משה, סיכל את תוכניתו הרשעה ובני ישראל יצאו כמנצחים ממצרים בהמוניהם, ניסה בלעם אמצעי אחר, את מאמציו של בלק, להשמיד את העם היהודי.
ולבסוף, כשהתערבות משמים עצרה גם את המזימה הזאת, בלעם מייעץ לעשות שימוש בתאווה ובחטא כדי להשמיד את בני ישראל. עצתו עלתה בחייהם של 24 אלף יהודים. לא פלא שהיהודים בכל הדורות תיארו את בלעם כ"בלעם הרשע". אין שום סיבה או הצדקה לרשעותו ושנאתו. היא פשוט קיימת, כמו האנטישמיות שבה נגוע חלק גדול מהעולם האינטלקטואלי המתורבת, לכאורה, בימינו. קשה להתמודד עם שנאה וארס חסרי כל בסיס ועם זאת עזים כל כך. דומני שברור שהקב"ה מתערב כדי להציל אותנו מפעולות רבות של אויבינו וידידינו.
במובן זה הסיפור על בלק ובלעם עדיין רלוונטי ועכשווי כמו הנושאים והאירועים בעולמנו היום. בלק ובלעם מסוגלים לגבות מאתנו מחיר בחיים, בכסף ובמעמד חברתי. אך גם היום, כמו אז, הם אינם מסוגלים להביס אותנו.
שבת שלום,
הרב דוב בערל וויין

Subscribe to our blog via email or RSS to get more posts like this one.