Printer Friendly
ויחי
ספר בראשית מסתיים בפרשה שנקרא השבוע. הסיפור על האדם הראשון ואז על משפחה שלמה שהופכת לחוד החנית של האמונה המונותיאיסטית בעולם פגאני הוא סיפור מסעיר אך קשה. בתפניות רבות במהלך האירועים שמתוארים בתורה היו הרעיון המונותיאיסטי והמעטים שניסו להפיץ אותו עלולים לגווע כבר בלידתו. ובכל זאת, הרעיון והאנשים שקידמו אותו הצליחו לשרוד ולהתרבות, עד שברבות הדורות הוא הפך לרעיון יסוד ברוב הדתות בעולם התרבותי. האמת הוסיפה להתקיים, והכוחות הגדולים והעצומים שתמיד נלחמו בה לא הצליחו להשמיד אותה.
יעקב אבינו אומר לפרעה, "מעט ורעים היו ימי שני מגוריי". אבל יעקב לא מדבר רק על עצמו באמירה הזאת. הוא מדבר בשם העם היהודי כולו, לכל דורותיו. הוא גם מדבר בשם כל האנשים בעולם שעדיין מעדיפים אמת על כזב, דיוק על פופוליזם, מציאות על פני תקינות פוליטית נכונה לימינו ואחידות אינטלקטואלית כפויה.
המדרש מלמד אותנו שחותם הקב"ה הוא אמת. ספר בראשית מתחיל באמת במילים הפותחות שלו - האות האחרונה בכל אחת משלוש המילים הראשונות בתורה מרכיבות את המילה "אמת". כזב דורש פרסום, תקשורת, תירוצים ושקרים נוספים שיחפו על השקר הראשון ויגנו עליו. ביידיש יש ביטוי שאומר שהשקר הטוב ביותר הוא האמת. האמת איננה מצריכה עבודה. היא עומדת בפני עצמה לנצח נצחים.
בהכרזת העצמאות של ארצות הברית אמר הנשיא ג'פרסון שהאמיתות ברורות מאליהן. אם רק נהרהר, אפילו ברמה השטחית, באירועים המתוארים בספר בראשית, נעמוד נדהמים כשנבין את כוחה של האמת ואת כוח ההתמדה של האנשים שרודפים אמת וחיים לפיה. כמה קל וטבעי היה לכל אחד מהאבות והאמהות שלנו להיות אנשים מאוכזבים ומפוכחים בעקבות המאורעות שהיו מנת חלקם בחיים. אך אמונתם העזה בניצחון האמת מכוונת את כל מהלך הסיפור בחומש הראשון בתורה.
ספר בראשית קובע את הדפוס לכל מה שבא אחריו. כל התורה היא חיפוש אחר האמת וההגנה עליה. ההתגלות האלקית בסיני סייעה לרדיפת האמת הזאת, כי אחרת לא היה מתאפשר לאנשים רבים כל כך אנשים להגיע לרגע האמת. אך הכזב, טבע האדם, החמדנות, האדישות - כולם מוסיפים לכרסם בתפיסה של האמת כמרכז הפעילות האנושית. משום כך לימדו אותנו חז"ל שמעשי האבות - שהם הסיפור העיקרי של ספר בראשית - הם ספר ההדרכה לכל הדורות הבאים - סימן לבנים.
בשבת הזאת נקום כולנו ונאמר "חזק" בסיום קריאת התורה. הרדיפה הבלתי פוסקת אחרי האמת דורשת חוזק וכוח רצון. מי יתן ונזכה לכוח רצון ולעוז האמונה הדרושים לנו כדי להתחזק.
שבת שלום,
הרב דוב בערל וויין
יעקב אבינו אומר לפרעה, "מעט ורעים היו ימי שני מגוריי". אבל יעקב לא מדבר רק על עצמו באמירה הזאת. הוא מדבר בשם העם היהודי כולו, לכל דורותיו. הוא גם מדבר בשם כל האנשים בעולם שעדיין מעדיפים אמת על כזב, דיוק על פופוליזם, מציאות על פני תקינות פוליטית נכונה לימינו ואחידות אינטלקטואלית כפויה.
המדרש מלמד אותנו שחותם הקב"ה הוא אמת. ספר בראשית מתחיל באמת במילים הפותחות שלו - האות האחרונה בכל אחת משלוש המילים הראשונות בתורה מרכיבות את המילה "אמת". כזב דורש פרסום, תקשורת, תירוצים ושקרים נוספים שיחפו על השקר הראשון ויגנו עליו. ביידיש יש ביטוי שאומר שהשקר הטוב ביותר הוא האמת. האמת איננה מצריכה עבודה. היא עומדת בפני עצמה לנצח נצחים.
בהכרזת העצמאות של ארצות הברית אמר הנשיא ג'פרסון שהאמיתות ברורות מאליהן. אם רק נהרהר, אפילו ברמה השטחית, באירועים המתוארים בספר בראשית, נעמוד נדהמים כשנבין את כוחה של האמת ואת כוח ההתמדה של האנשים שרודפים אמת וחיים לפיה. כמה קל וטבעי היה לכל אחד מהאבות והאמהות שלנו להיות אנשים מאוכזבים ומפוכחים בעקבות המאורעות שהיו מנת חלקם בחיים. אך אמונתם העזה בניצחון האמת מכוונת את כל מהלך הסיפור בחומש הראשון בתורה.
ספר בראשית קובע את הדפוס לכל מה שבא אחריו. כל התורה היא חיפוש אחר האמת וההגנה עליה. ההתגלות האלקית בסיני סייעה לרדיפת האמת הזאת, כי אחרת לא היה מתאפשר לאנשים רבים כל כך אנשים להגיע לרגע האמת. אך הכזב, טבע האדם, החמדנות, האדישות - כולם מוסיפים לכרסם בתפיסה של האמת כמרכז הפעילות האנושית. משום כך לימדו אותנו חז"ל שמעשי האבות - שהם הסיפור העיקרי של ספר בראשית - הם ספר ההדרכה לכל הדורות הבאים - סימן לבנים.
בשבת הזאת נקום כולנו ונאמר "חזק" בסיום קריאת התורה. הרדיפה הבלתי פוסקת אחרי האמת דורשת חוזק וכוח רצון. מי יתן ונזכה לכוח רצון ולעוז האמונה הדרושים לנו כדי להתחזק.
שבת שלום,
הרב דוב בערל וויין