Printer Friendly
פרשת השבוע - בלק
התנ"ך מלא במה שאפשר לכנות "דמויות משנה", אנשים שנכנסים ויוצאים מן הסיפור התנ"כי לאחר שהשפיעו עליו, אך נשארים חידה לקוראיו. ברוב המקרים אין הם מוצגים באור חיובי. לוט, פוטיפר, אבימלך, ואפילו יתרו, הם "סחורה פגומה" משהו בעיני התורה.
אך שתי הדמויות הראשיות בפרשת השבוע הזאת, בלק ובלעם, מרושעות בכל מובן. בלק אכזרי, ישיר ולא מכביר מילים. עצם קיום העם היהודי נתפס בעיניו כאיום קטלני עליו ועל מואב. בלעם, לעומת זאת, מתוחכם, ערמומי, איש ברכות ומילים מתוקות, אך שונא לא פחות את בני ישראל. השילוב של תאוות בצע עם שנאה ליהודים הוא שהופך את בלעם לאויב מסוכן כל כך. בעוד שבשמים, כך נדמה, מתעלמים מבלק, בלעם זוכה "לטיפול". אלוקים "הופך" את בלעם, כך שבמקום לקלל הוא מברך. בלי התערבות משמים, כביכול, הרצון האמיתי של בלעם היה עלול להתגשם.
נראה שאין לעם היהודי כח אנושי שיכול להתנגד לארס של בלעם. הוא נביא, מגיד עתידות, איש "קדוש", אדם בעל כריזמה גדולה ותבונה רבה. אך מאחורי קליפת הכנות והכוונות הטובות מסתתר הנבל האמיתי של הסיפור - איש שנאות, חמדן, מתוסכל וחסר כל מוסר. רק מאוחר יותר, כשבני ישראל מבינים את שנאת בלעם במלואה ו-24 אלף יהודים מתים בעקבותיה, רק אז מקבל בלעם את העונש הראוי לו.
גם בלק וגם בלעם הם דמויות שמופיעות שוב ושוב בהיסטוריה היהודית לכל אורך הדורות. שניהם קיימים גם בעולמנו היום. בלק מאיים עלינו בהשמדה, ומצהיר בגלוי על מטרותיו. בלעם מארגן חרם, מדבר בשם צדק מעוות וזכויות אדם ומצטיין באדיקות מופרזת. בלעם זוכה לתשומת לב נרחבת בתקשורת ולאהדתם של התמימים והשוגים באשליות, אך הוא מייצג סכנה גדולה ועלול להביא לאסון. נדמה שהקב"ה צריך לשנות את תכניותיו של בלעם ואת דבריו לטובה, לעשות מה שאנחנו לא מצליחים לעשות.
בלא בלעם, בלק אינו יכול לתפקד, וקל וחומר ולהצליח. לפיכך התורה אינה מתארת לנו בשום מקום את מותו של בלק ומספרת רק על מות של בלעם, שכן סופו של בלעם הוא בעצם גם סופו של בלק. אפשר לסבול עריצים אכזריים רק באווירה של ניתוק מהמציאות והסתמכות על משאלת-לב. בלעם עוזר ליצור אווירה כזאת, סביבה שבה בלק ודומיו יכולים לפעול בבטחה. לכן, כדי להתמודד עם בלעם, עלינו להתפלל ולבקש את עזרת הא-ל.
סבורני שאנחנו צריכים לזכור זאת ברגעי התפילה. בלק הוא האויב השנוא, הבריון והתוקף, לכאורה, אך בלעם הוא המפתח האמיתי לפתרון הבעיה. רק עם תבוסתו והשמדתו יוכל המצב לשוב ולהיות נורמלי ונסבל.
שבת שלום,
הרב דוב ברל ויין