יהדות ויהודים
לא פעם אמרתי שאסור לבלבל בין יהודים ליהדות לעצמה. יהודים, ב� וסף להיותם יהודים הי� ם ב� י אדם, עם � טייה לטעויות ולמעשי שטות ואיוולת. היהדות לעומת זאת, קובעת אמות מידה ומטרות אלוקיות, ועל אף שהיא סובל� ית כלפי כל ב� י האדם, אין היא מש� ה את אמות המידה שלה או את השקפת עולמה כדי להצדיק עוול, להציג רע כטוב או לקבל
הת� הגות סוטה כהת� הגות רגילה ומקובלת.
מדי� ת ישראל, כפי שהיא ב� ויה ומ� והלת היום, היא מדי� ת היהודים, אך אי� � ה בהת� הלותה מדי� ה יהודית. בזאת א� י רוצה לומר שהיא אי� � ה משימה מבטה כלפי היהדות והתורה בקובעה את יעדיה או בהתוותה את מדי� יותה. היא מחויבת לרווחת היהודים כפרטים, אך היא חסרה את השקפת העולם המסורתית וההיסטורית של היהדות. שהמסירות הלוחמ� ית לחילו� יות בכל מחיר, והבורות שלה ב� ושאים יהודיים, מולידה חוסר רגישות כלפי � ורמות של הת� הגות יהודית מסורתית ומובילה את המדי� ה לפעול, לעתים קרובות, באופן מטופש וחסר כל תועלת.
כשהמדי� ה מטפלת רק ביהודים ומתעלמת מהיהדות, היא כמעט כורתת את הע� ף שעליו היא יושבת כשמדובר במה ש� ראה, ממבט ראשון, כסוגיות פעוטות-ערך באופן יחסי, אך מן הסתם יתפחו למחלוקות גדולות ולמצבים בעייתיים. באווירת אי-התקי� ות הפוליטית שיש היום התוצאה היא שאיש אי� ו בא על סיפוקו, והמחלוקות בחברה הישראלית והיהודית רק מחמירות. כשהמדי� ה מתעלמת מהיהדות ומתייחסת רק ליהודים, היא מוותרת על ההזדמ� ות להיות מדי� ה יהודית ולא רק מדי� ת היהודים.
הבעיות האחרו� ות בע� יין טיסות אל-על, השבת והכשרות, הן דוגמה טובה לכך. האם איש
באל-על אי� � ו מבין שמזון לא כשר וטיסות בשבת יעוררו באופן אוטומטי זעם בציבור הדתי המהווים � תח משמעותי מלקוחות החברה? די בחוש עסקי טוב כדי להבין שהרווח שהחברה תפיק מטיסה אחת בשבת לא יצדיק את אובדן ההכ� סות ואת יחסי הציבור הרעים שטיסה כזאת תוליד.
אך אל-על היא חברת תעופה של היהודים ותו לא. היא לא רואה את עצמה כחברת תעופה יהודית. רבים ממ� הליה ומעובדיה אי� ם מכירים את היהדות ולא למדו לכבד אותה כערך בפ� י עצמו. חברת תעופה יהודית עם רגישות ליהדות לא הייתה מרשה לעצמה להסתבך במהומה מטופשת ומיותרת כזאת.
אבל בלי רגישות ליהדות ולא רק ליהודים, הם לא יבי� ו, פשוט לא "יקְלטו". אל-על הגישה אוכל לא כשר באחת מטיסותיה כאשר הייתה "חייבת" לעשות זאת, מפ� י שהאוכל הכשר התקלקל בגלל שביתה ב� מל התעופה. לפיכך הכריז הדייל במטוס שה� וסעים שרוצים אוכל כשר יקבלו פירות, ואילו היהודים האחרים יקבלו ארוחות לא כשרות.
התייחסות ליהודים דתיים ששילמו ממיטב כספם, כמו כל � וסע אחר, כ"אוכלי פירות" והגשת מזון, שהיהדות מת� גדת לו במפורש, ליהודים אחרים ל� גד עי� יהם, היא התייחסות
שמעידה על חוסר רגישות מוחלט כלפי היהדות וכלפי כאבם של היהודים הדתיים.
לא בכדי א� י ואלפי יהודים דתיים טסים באל-על ולא בקו� טי� � טל. אחת הסיבות העיקריות היא שכך א� י לא צריך לראות יהודים אוכלים טריפה. באל-על פשוט לא מבי� ים. אחרי ההת� צלויות המתבקשות על המזון המקולקל, תגישו פירות לכולם.
הת� ועה הקו� סרבטיבית בארה"ב, הצוללת בחיפזון אלי חורב� ה העצמי, אישרה ל"א� שי הדת" שלה לערוך טקס "� ישואים" לזוגות חד-מי� יים. גם הפעם, תוך התעלמות מופג� ת מהיהדות, היא הסכימה לרצות קבוצה קט� ה של יהודים. בכך היא ממשיכה לצעוד עם הקדימה והתקי� ות הפוליטית ומוסיפה להידרדר לעבר הכחדה. שהרי אם יש איזשהו מתכון שמבטיח שלא יישארו יהודים, חלילה, הרי שהמשהו הזה הוא � ישואי תערובת ואיחוד של זוגות חד-מי� יים.
היהדות מת� גדת לש� י הדברים בלא פשרה ובלא רתיעה. אך אם � ישואים חד-מי� יים אסורים בתורה וביהדות, ובכל זאת מותרים בת� ועה הקו� סרבטיבית, למה לא � ישואי תערובת? יש יהודים ש� ישאים ללא-יהודים ויש יהודים שחיים עם ב� י מי� ם, אך כשארגון יהודי, בייחוד כזה שמתיימר לומר שמטרתו היא לשמר את היהדות, מתאים את עצמו ליהודים ולא ליהדות, ברור שהוא לא יעמוד במבחן הזמן וה� סיבות.
לאחר שהת� ועה הקו� סרבטיבית � טשה את המסורת היהודית ואת התפיסה שהתורה מהשמים, היא הצטמקה ואף השפעתה פחתה בעשרות הש� ים האחרו� ות. מ� היגיה מודים בקיומן של בעיות וחולשות. אם כך, מדוע הם ממשיכים ל� טוש את דרך היהדות רק כדי לע� ות על צרכיהם של יהודים מסוימים? האם מספר חברי הת� ועה יגדל? האם ה� וכחות בבתי הכ� סת שלה תגבר בגלל השי� וי במדי� יות? בגלל אותה החלטה "� ועזת והיסטורית"?
תשכחו את ההיבט הדתי של הע� יין - האם זאת תכ� ית שת� חל הצלחה? עלי� ו להיות מחויבים ליהדות. רק אז � וכל באמת ובתמים לע� ות גם על הצרכים של היהודים כא� שים.
שבת שלום
הרב דוב ברל ויין